تماس با ما

فید خبر خوان

نقشه سایت

ارائه فایل های آموزشی در زمینه مدیریت، مهندسی، و صنایع دستی


اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

دسته بندی سایت

محبوب ترین ها

پر فروش ترین های فورکیا


    پر بازدید ترین های فورکیا

    برچسب های مهم

    نظرسنجی سایت

    پیوند ها

    آمار بازدید

    • بازدید امروز : 31
    • بازدید دیروز : 15
    • بازدید کل : 364875

    عرفه چیست؟ عرفات کجاست؟ اعمال روزعرفه چیست؟


    عرفه چیست؟ عرفات کجاست؟ اعمال روزعرفه چیست؟

     
     

    شفقنا- عرفه نام منطقه ای در عربستان است که حجاج در نهم ذی حجه برای نیایش با خداوند متعال و برخورداری از رحمت الهی در آن جمع می شوند و به راز و نیاز می پردازند.

    به گزارش شفقنا، «عرفه» نام کوهی نزدیک مکه است؛ همچنین روز عرفه، نهم ذیحجه از ماه قمری است. در حدیثی از پیشوای ششم شیعیان، امام جعفر صادق(ع) آمده است:«اگر شخص گناه کاری نتواند در شب های قدر، از قدر و منزلت خود به نحو احسن استفاده کند وبهره گیرد، می تواند در این روز (روز عرفه) از رحمت الهی برخوردار گردد.»

    عرفات کجاست؟

    عرفات، نام منطقه وسیعى است با مساحت حدود ۱۸ کیلومتر مربع در شرق مکه معظمه، اندکى متمایل به جنوب که در میان راه طائف و مکه قرار گرفته است وزائران بیت ‏الله الحرام در نهم ذى الحجه، از ظهر تا غروب در این منطقه حضور دارند.

    در نقلى آمده است که آدم و حوا پس از هبوط از بهشت و آمدن به کره خاکى، در این سرزمین یکدیگر را یافتند و به همین دلیل، این منطقه «عرفات» و این روز «عرفه» نام گرفته است.

    همچنین گفته اند که جبرئیل هنگامی که مناسک حج را به ابراهیم می آموخت، چون به عرفه رسید به او گفت «عرفت» و او پاسخ داد آری، لذا به این نام خوانده شد و نیز گفته اند سبب آن این است که مردم از این جایگاه به گناه خود اعتراف می کنند و بعضی آن را جهت تحمل صبر و رنجی می دانند که برای رسیدن به آن باید متحمل شد. چرا که یکی از معانی «عرف» صبر و شکیبایی و تحمل است.

     

    دعای عرفه چیست؟

    دعای عرفه، دعایی منسوب به امام حسین(ع) است که روز نهم ذی الحجه در صحرای عرفات خوانده است. حجاج بیت الله الحرام بر این اساس، هرساله در این روز در صحرای عرفات حاضر شده و این دعا را زمزمه می کنند. شیعیان این دعا را در روز عرفه و در صحرای عرفات و نیز در مساجد مناطق دیگر جهان می‌خوانند.

    دعای عرفه، در بردارنده آموزه‌های عرفانی و عقیدتی است. عالمان و محدثان شیعه با توجه به محتوای بلند این دعا آن را از امام حسین(ع) دانسته‌اند.

    همه ساله افرادی که از فیض حضور در صحرای عرفات بی‌بهره مانده‌اند، در مساجد و اماکن مذهبی شهر حضور پیدا کرده و نسبت به قرائت این دعای شریف اقدام می‌کنند.

     

    مضامین دعای عرفه

    دعای عرفه امام حسین(ع) دربردارنده مطالب فراوانی است که برخی از مهم‌ترین محورهای آن عبارت است از:

    1. شناخت خداوند و بیان صفات الهی و تجدید عهد و پیمان با پروردگار و شناخت پیامبران و تحکیم ارتباط با آنها و توجه به آخرت و اظهار عقیده قلبی.
    2. سیر اندیشه در آفاق جهان و یاد آوری نعمت‌های بیکران الهی بر انسان و حمد و سپاس خداوند بر آن ها.
    3. تضرع به درگاه خداوند و اقرار به گناهان و توبه و انابه و درخواست عفو و روی آوردن به صفات پسندیده و اعمال خیر.
    4. درخواست حوایج که با درود و صلوات بر محمد و آل محمد شروع می‌شود. سپس تقاضای بخشش و نور هدایت و رحمت و برکت و وسعت روزی و پاداش اخروی و…

    در بسیاری از مناطق جهان و کشورهای اسلامی از جمله ایران، پاکستان، عراق و… این دعا به صورت دسته جمعی و در اماکن مقدس و زیر آسمان خوانده می شود.

     

    آیا برای خواندن دعای عرفه، مکان شرط است؟

    اصولا در مورد دعای عرفه مکان خاصی بیان نشده بلکه در این روز حضور در صحرای عرفات یا در سرزمین کربلا و زیارت امام حسین علیه السلام در روایات مورد سفارش قرار گرفته است (۳) که البته خواندن دعای مشهور امام حسین در روز عرفه یا دعای امام سجاد در این روز هم فضیلت خاص خود را دارد؛ در نتیجه کسی که توفیق حضور در این دو مکان شریف را نداشت و در شهر و دیار خود بود، بر اساس محاسبه روز عرفه در منطقه خود می تواند اعمال عرفه مانند دعای روز عرفه را بخواند و بهره ببرد.

     

    چرا دعای عرفه در عصر روز عرفه خوانده می شود؟

    عرفات، عصر روز نهم است. در اینجا سوالى خودنمایى مى‏ کند و آن این‏که چرا عصر براى وقوف در عرفات انتخاب شده است؟ این سوال را یک یهودى از رسول خدا(ص) پرسید. پیامبر(ص) هم پاسخى لطیف به او داد که او را راضى کرد. رسول‏ خدا فرمودند: فلسفه وقوف در عرفات بعد از عصر این است که بعد از عصر ساعتى است که آدم پروردگار خویش را عصیان کرد و خداوند بر امت من وقوف و گریه و دعا را در بهترین جایگاه واجب گردانید و اعطاى بهشت آنان را به عهده گرفت. و آن ساعتى که مردم از عرفات کوچ مى‏ کنند، همان ساعتى که آدم کلماتى را از خداوند دریافت و توبه کرد. همانا خداوند توبه‏ پذیر و مهربان است. بنابراین سرّ عصر عرفات، عصیان آدم و توبه اوست. انسان‏ هاى گنهکار هم باید در همین زمان در بهترین مکان هاى روى زمین بایستند و از خدا غفران و بخشش طلب کنند.

     

    اعمال روز و شب عرفه

     

    شب نهم از شب‎های متبرک و شب مناجات با قاضى الحاجات است و توبه در آن شب مقبول و دعا در آن مستجاب است. عبادت در این شب، اجر صد و هفتاد سال عبادت را دارد. براى شب عرفه چند عمل وارد شده است:

    ۱- دعایی که با این عبارت آغاز می‎شود، خوانده شود اَللّهُمَّ یا شاهِدَ کُلِّ نَجْوى وَ مَوْضِعَ کُلِّ شَکْوى وَ عالِمَ کُلِّ خَفِیَّهٍ وَ مُنْتَهى کُلِّ حاجَهٍ یا مُبْتَدِئاً که روایت شده هر کس آن را در شب عرفه یا در شب‎هاى جمعه بخواند خداوند او را بیامرزد.

    ۲- [به نقل کفعمى]تسبیحات عشر را که در اعمال روز عرفه آمده است هزار مرتبه خوانده شود.

    ۳- دعاء اللّهُمَّ مَنْ تَعَبَّاَ وَ تَهَیَّاَ را که در روز عرفه و شب و روز جمعه نیز وارد است، خوانده شود.

    ۴- زیارت امام حسین (ع).

     

    اعمال روز عرفه

    براى این روز اعمالی ذکر شده است:

    ۱- غسل که مستحب است قبل از زوال انجام شود.

    ۲- زیارت امام حسین (ع) که از هزار حج و هزار عمره و هزار جهاد بالاتر است و احادیث، در کثرت فضیلت زیارت آن حضرت در این روز متواتر است و اگر کسى توفیق یابد که در این روز در تحت قُبّه مقدّسه آن حضرت باشد ثوابش کمتر از کسى که در عرفات است نیست.

    ۳- بعد از نماز عصر پیش از آن که مشغول به خواندن دعاهاى عرفه شود در زیر آسمان دو رکعت نماز بجا آورد و نزد حق تعالى به گناهان خود اعتراف و اقرار کند تا به ثواب عرفات رستگار شود و گناهانش آمرزیده گردد. پس، چون وقت زوال شد زیر آسمان رَوَد و نماز ظهر و عصر را با رکوع و سجود نیکو به عمل آورد و، چون فارغ شود دو رکعت نماز اقامه کند. در رکعت اوّل بعد از حمد، توحید و در دوم بعد از حمد، قُل یا اَیُّهَا الْکافِروُنَ خوانده شود؛ و بعد از آن چهار رکعت نماز گزارد که در هر رکعت بعد از حمد، توحید پنجاه مرتبه بخواند؛ که این نماز، همان نماز حضرت امیرالمؤمنین (ع) است.

    ۴- تسبیحات حضرت رسول صَلَّى اللهِ عَلِیهِ وَ آله در روز عرفه

    ۵- دعای ام داود خوانده شود.

    ۶-دعای امام حسین (ع) در روز عرفه

    ۷- در آخر روز عرفه این دعا خوانده شود:

    یا رَبِّ اِنَّ ذُنُوبى لا تَضُرُّکَ وَاِنَّ مَغْفِرَتَکَ لى لا تَنْقُصُکَ فَاَعْطِنى ما لا

    پروردگارا همانا گناهان من زیانى به تو نزند و محققاً آمرزش تو از من نقصانى به تو نرساند پس عطا کن به من

    یَنْقُصُکَ وَاغْفِرْ لى ما لایَضُرُّکَ و ایضا بخوان: اَللّهُمَّ لا تَحْرِمْنى خَیْرَ ما

    آنچه را نقصانت نرساند و بیامرز برایم آنچه را زیانت نزند * خدایا محرومم مکن از آن خیرى که

    عِنْدَکَ لِشَرِّ ما عِنْدى فَاِنْ اَنْتَ لَمْ تَرْحَمْنى بِتَعَبى وَ نَصَبى فَلا

    نزد تو است بخاطر آن شرى که در پیش من است پس اگر تو به رنج و خستگیم رحم نمى کنى پس

    تَحْرِمْنى اَجْرَ الْمُصابِ عَلى مُصیبَتِهِ

    محرومم مدار از پاداش مصیبت دیده اى بر مصیبتش.

    ۸- دعای مشلول خوانده شود.

     

     

    انتشار : ۸ مرداد ۱۳۹۹

    تفسیر آیه الکرسی / آیه ۲۵۵ سوره بقره


    هیچ معبودی نیست جز خداوند یگانه زنده که قائم به ذات خویش است، و موجودات قائم به او هستند؛ هیچ‎گاه خواب سبک و سنگین او را فرا نمی‎گیرد؛ (و لحظه‎ای از تدبیر جهان غافل نمی‎ماند)؛ آنچه در آسمان‎ها و آنچه در زمین است از آن او است.

    ویژه نامه ضیافت مشرق - خداوند متعال در آیه ۲۵۵ سوره بقره می‎فرماید:

    "اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لا تَأْخُذُهُ سِنَهٌ وَ لا نَوْمٌ لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ مَنْ ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ ما بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَ ما خَلْفَهُمْ وَ لا یُحِیطُونَ بِشَیْ‏ءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِما شاءَ وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ لا یَؤُدُهُ حِفْظُهُما وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ”.

    هیچ معبودی نیست جز خداوند یگانه زنده که قائم به ذات خویش است، و موجودات قائم به او هستند؛ هیچ‎گاه خواب سبک و سنگین او را فرا نمی‎گیرد؛ (و لحظه‎ای از تدبیر جهان غافل نمی‎ماند)؛ آنچه در آسمان‎ها و آنچه در زمین است از آن او است.

    کیست که در نزد او، جز به فرمان او شفاعت کند؟ (بنابراین، شفاعت شفاعت‎کنندگان برای آنها که شایسته شفاعتند، از مالکیت مطلقه او نمی‎کاهد) آنچه را در پیش روی آنها (بندگان) و پشت سرشان است، می‎داند (و گذشته و آینده، در پیشگاه علم او یکسان است) و کسی از علم او آگاه نمی‎گردد، جز به مقداری که او بخواهد، (او است که به همه چیز آگاه است و علم و دانش محدود دیگران پرتوئی از علم بی‎پایان و نامحدود او است)، تخت (حکومت) او آسمان‎ها و زمین را در برگرفته و نگاهداری آن دو او را خسته نمی‎کند، بلندی و مقام و عظمت، مخصوص او است

    آیه الکرسی فقط آیه ۲۵۵سوره بقره است یا آیات ۲۵۵تا۲۵۷ سوره بقره است؟

    قرائنی در دست است که نشان می دهد همان یک آیه است:

    ۱٫ تمام روایاتی که در فضیلت آن وارد شده و از آن تعبیر به آیه الکرسی کرده همه نشان می دهد که یک آیه بیش نیست.

    ۲٫ تعبیر به کرسی فقط در همان آیه اول است و نامگذاری به آیه الکرسی نیز مربوط به همین آیه است.

    ۳٫ در بعضی از احادیث به همین معنی تصریح شده مانند حدیثی که در امالی شیخ از امیر مؤمنان علی(ع) نقل شده است که ضمن بیان فضیلت آیه الکرسی از «الله لا اله الا هو» شروع فرمود تا «و هو العلی العظیم».

    ۴٫ در مستدرک سفینه البحار (ج ۹، ص ۹۷)، از مجمع نقل می کند «و آیه الکرسی معروفه و هی الی قوله و هو العلی العظیم؛ آیه الکرسی معروف است و آن تا و هو العلی العظیم است».

    ۵٫ در حدیثی از امام علی بن الحسین(ع) می خوانیم که پیامبر اکرم(ص) فرمود: کسی که چهار آیه از اول سوره بقره و آیه الکرسی و دو آیه بعد از آن و سه آیه از آخر بقره را بخواند، هرگز ناخوشایندی در خودش و مالش نمی بیند و شیطان به او نزدیک نمی شود و قرآن را فراموش
    نمی کند(بحارالانوار، ج ۸۹، ص ۲۶۵).از این تعبیر نیز استفاده می شود که آیه الکرسی یک آیه است.

    ۶٫ در بعضی از روایات وارد شده که آیه الکرسی پنجاه کلمه است و در هر کلمه ای پنجاه برکت است (مجمع البیان، ج ۱ و ۲، ص ۳۶۱).
    شمارش کلمات آیه نیز نشان می دهد که تا «و هو العلی العظیم» پنجاه کلمه است.
    آری در بعضی از روایات دستور داده شده است که تا «هم فیها خالدون» بخواند، بی آن که عنوان آیه الکرسی مطرح باشد.

    به هر حال آنچه از قرائن بالا استفاده می شود این است که آیه الکرسی یک آیه بیشتر نیست (تفسیر نمونه، آیت الله مکارم شیرازی، ج ۲، ص ۲۷۶).

    شایان ذکر است هر چند از نظر برخی مفسران آیه الکرسی تنها آیه ۲۵۵ سوره بقره است؛ اما بیشتر مراجع تقلید در نماز لیله الدفن (= نماز وحشت) فرموده اند: احتیاط آن است که تا «هم فیها خالدون» یعنی انتهای آیه ۲۵۷ خوانده شود (ترجمه تحریرالوسیله، امام خمینی، ج ۱، ص ۱۷۳ ؛ عروه الوثقی، محمد کاظم طباطبایی یزدی، ج ۱، ص ۳۲۶، انتشارات دارالتفسیر).
    آیت الکرسی سید آیات قرآن است …

    عکس العمل شیطان هنگام نزول آیه الکرسی

    امام محمد باقر از امیر المومنین (ع) روایت فرموده: هنگامی که آیت الکرسی نازل شد رسول خدا (ص) فرمود آیه الکرسی آیه ای است که از گنج عرش نازل شده و زمانی که این آیه نازل گشت هر بتی که در جهان بود با صورت به زمین خورد.
    در این زمان ابلیس ترسید و به قومش گفت :”امشب حادثه ای بزرگ اتفاق افتاده است باشید تا من عالم را بگردم و خبر بیاورم.
    ابلیس عالم را گشت تا به شهر مدینه رسید مردی را دید و از او سوال کرد: ” دیشب چه حادثه ای اتفاق افتاد”
    مرد گفت "رسول خدا فرمود:” آیه ای از گنج های عرش نازل شد که بت های جهان به خاطر آن آیه همگی با صورت به زمین خوردند. ابلیس بعد از شنیدن حادثه به نزد قومش رفت و حادثه را به آن ها خبر داد.

    آیت الکرسی سید آیات قرآن

    پیامبر به حضرت علی (ع) فرمود: ” یا علی ! من سید عربم-مکه سید شهر هاست- کوه سینا سید همه کوه هاست- جبرئیل سید همه فرشتگان است – فرزندانت سید جوانان اهل بهشتند- قرآن سید همه کتاب هاست – بقره سید همه سوره های قرآن است – ودر بقره یک آیه است که آن آیه ۵۰کلمه دارد و هر کلمه ۵۰ برکت دارد و آن آیت الکرسی است.

    پاداش کسی که آیت الکرسی را زیاد می خواند

    عبدالله بن عوف گفته است:” شبی خواب دیدم که قیامت شده است و من را آوردند و حساب من را به آسانی بررسی کردند. آنگاه مرا به بهشت بردند و کاخ های زیادی به من نشان دادند. به من گفتند: درهای این کاخ را بشمار ؛ من هم شمردم ۵۰ درب داشت.
    بعد گفتند: خانه هایش را بشمار. دیدم ۱۷۵ خانه بود. به من گفتند این خانه ها مال توست. آن قدر خوشحال شدم که از خواب پریدم و خدا را شکر گفتم.

    صبح که شد نزد ابن سیرین رفتم و خواب را برایش تعریف کردم.
    او گفت : معلوم است که تو آیه الکرسی زیاد می خوانی. گفتم : بله ؛ همین طور است. ولی تو از کجا فهمیدی. گفت برای اینکه این آیه ۵۰ کلمه و ۱۷۵ حرف دارد. من از زیرکی حافظه او تعجب کردم. آنگاه به من گفت : هر که آیه الکرسی را بسیار بخواند سختی های مرگ بر او آسان می شود.

    داستان نزول
    رسول اکرم (ص) فرمود: چون خدای متعال خواست سوره ی حمد و آیه های شهدالله (۱۸و۱۹ آل عمران) و قل اللهم (۲۶-۲۷آل عمران) و سوره توحید و آیه الکرسی را به زمین نازل کندهمگی به عرش الهی چنگ زدند در حالی که بین آن ها و خداوند حجابی نبود.
    سپس فرمودند : پروردگارا ما را به خانه پر گناه و به سوی کسانی که عصیان و گناه می کنند می فرستی ؛ در حالی که ما پاک و مطهر هستیم.

    سپس خدای متعال فرمود :” به عزت و جلال خودم سوگند ، هیچ کس شما را بعد از نماز نخواند مگر این که او را در مرتبه بالای قدس جای دهم که از نعمت های آن استفاده کنند و در هر روز ۷۰ بار به او با نظر رحکت خود بنگرم و در هر روز ۷۰ حاجت او را برآورم هرچند که بسیار گناه کرده باشد که کمترین آن دعاها و حاجت ها و آمرزش گناهان باشد. او را از هر دشمنی پناه می دهم و برای پیروزی بر هر دشمنی یاریش می دهم و مانعی به جز مرگ برای بهشت رفتن او نباشد.( یعنی بعد از مرگ بلافاصله به بهشت می رود)

    آیت الکرسی برای حفظ چشم

    بعد از هر نماز دستان را روی چشم بگذارید و بعد از خواندن آیت الکرسی بگویید:”اللهم احفظ حدقتی بحق حدقتی علی بن ابیطالب(ع)”

    امان نامه الهی

    امام کاظم (ع) فرمود: از بعضی پدران بزرگوارم شنیدم که کسی داشت سوره حمد را می خواند پس حضرت فرمود: هم شکر خدا را به جای آورد و هم به پاداش رسید. بعد حضرت شنید که سوره توحید می خواند فرمود: ایمان آورد و ایمنی به دست آورد و سپس شنید که سوره قدر می خواند فرمود: راست گفت و آمرزیده شد و بعد شنید که آیت الکرسی می خواند فرمود: خداوند خالق امان نامه برایش فرو فرستاد.

    قرآن برتر است یا تورات؟

    روایت شده که از پیامبر (ص) پرسیدند: قرآن برتر است یا تورات؟ فرمودند: در قرآن آیه ای است که از تمام کتابهایی که خداوند بر پیامبرانش نازل فرموده بهتر و برتر و والاتر است و آن آیه الکرسی است.
    پیامبر فرمودند با فضیلت ترین آیه ای که بر من نازل شد آیه الکرسی است.
    پیامبر فرمودند آیه الکرسی وسوره توحید عظیم تر از همه چیزهایی است که دون و پست تر از خداست.

    پیامبر (ص) فرمودند: دانش بر تو گوارا باد. سوگند به کسی که جان محمد در دست اوست این آیه دارای دو زبان و دو لب است که در عرش الهی تسبیح و تقدیس خدا می گوید.
    رسول خدا (ص) فرمود: در شب معراج دو لوح را دیدم ، که در یک لوح سوره حمد و در لوح دیگر کل قرآن قرار داشت که سه نور از آن می درخشید . پس گفتم ای جبرئیل این نوره چیست؟ جبرئیل در جواب گفت : آن سه نور یکی سوره توحید و یکی سوره یاسین و دیگری آیه الکرسی می باشد.

    پیامبر (ص) فرمودند: در معراج در آـسمان هفتم دیدم که ملائکه حجب سوره نور را می خوانند ، خزان کرسی آیه الکرسی و حمله عرش سوره مومن را می خوانند.
    امام صادق (ع) فرمود: همانا من از آیه الکرسی برای بالا رفتن درجات استفاده می کنم.
    امام صادق (ع) فرمودند: هرگاه سوره حمد و توحید و قدر را با آیه الکرسی بخوانید و بعد از آن برخیزید و و رو به قبله حاجات خود را از خدا بخواهید که حاجاتتان بر آورده خواهد شد زیرا اسم اعظم هستند.

    امام علی (ع) فرمودند اگر شما از آثار معنوی آیه الکرسی آگاه بودید در هیچ حال خواندن آن را ترک نمی کردید.
    امام محمد باقر (ع) فرمودند: هر کس یک بار آیه الکرسی را بخواند خداوند هزار ناراحتی از ناراحتی های دنیا و هزار سختی آخرت رااز او دور می کند که کمترین ناراحتی دنیا فقر و کمترین سختی آخرت فشار قبر است.

    رسول خدا در خواب به دختر خویش فرمودند: ترازوی اعمال خویش را با آیه الکرسی سنگین گردان. زیرا هرکس آن را قرائت نماید آسمان وزمین با فرشتگانش به جنبش و حرکت در آیند و خداوند را با صدای بلند به پاکی یاد کنند و او را بزرگ بدارند و تسبیح گویند. پس از آن تمامی فرشتگان از خداوند می خواهند که گناه خواننده آیه الکرسی را ببخشد و از خطا و لغزشش در گذرد.
    رسول خدا (ص) فرمودند: هرکس آیه الکرسی را یک بار بخواند اسم او از دیوان اشقیا و انسان های بد محو می شود.
    امام رضا (ع) به نقل از پیامبر فرمودند: هر کس ۱۰۰ مرتبه آیه الکرسی را بخواند چنان باشد که همه عمر خود را عبادت کرده باشد.

    بعد از نماز

    پیامبر فرمودند: هر کس آیه الکرسی را بعد از نماز بخواند هفت آسمان شکافته گردد و به هم نیاید تا خداوند متعال به سوی خواننده آیت الکرسی نظر رحمت افکند و فرشته ای را بر انگیزد که از آن زمان تا فردای آن کارهای خوبش را بنویسد و کارهای بدش را محو کند.
    رسول اکرم (ص) فرمود: یا علی بر تو باد به خواندن آیه الکرسی بعد از هر نماز واجب. زیرا به غیر از پیغمبر و صدیق و شهید کسی به خواندن آن بعد از هر نماز محافظت نمی کند و هر کس بعد از هر نماز آیه الکرسی را بخواند به جز خداوند متعال کسی او را قبض روح نمی کند و مانند کسی باشد که همراه پیامبران خدا جهاد کرده تا شهید شده است و فرمود: بعد از مرگ بلا فاصله داخل بهشت می شود و به جز انسان صدیق و عابد کسی بر خواندن آیه الکرسی مواظبت نمی کند.
    در روایتی از امام باقر آمده است:” هر کس آیه الکرسی را بعد از هر نماز بخواند از فقر و بیچارگیدر امان شود و رزق او وسعت یابد و خداوند به او از فضل خودش مال زیادی بخشد.”

    رسول اکرم فرمودندک هر کس آیه الکرسی را بعد از هر نماز واجب بخواند نمازش قبول درگاه حق می گردد و در امان خدا باشد و خداوند او را از بلاها و گناهان نگه دارد.
    جهت نور چشم بعد از هر نماز دست بر چشم بگذارد و آیه الکرسی بخواند و بگوید :” اعیذ نور بصری بنور الله الذی لا یطفی”
    خداوند به موسی بن عمران وحی فرمود: کسی که بعد از نماز واجبش آیه الکرسی بخواند خداوند متعال به او قلب شاکرین – اجر انبیا و عمل صدیقین را عطا فرماید و چیزی جز مرگ از داخل شدن او به بهشت جلوگیری نمی نماید. مداومت نمی نماید به آن مگر پیامبر یا صدیق یا کسی که از او راضی شده ام و یا شخصی که شهادت را روزی او می نمایم.

    زیادی علم وحافظه

    پیامبر (ص) روایت کرده است که فرمودند : ۵ چیز حافظه را قوی می گرداند: خوردن شیرینی – گوشت نزدیک گردن – عدس – نان سرد و خواندن آیت الکرسی
    عالمی گوید : هر که علم می خواهد بر پنج چیز مواظبت می کند:
    ۱- پرهیزکاری در آشکارا و پنهان ۲- خواندن آیت الکرسی ۳- همیشه با وضو بودن ۴- نماز شب خواندن حتی اگر دو رکعت باشد. ۵- غذا خوردن به منظور نیرو گرفتن نه شکم پر کردن.

    سفر

    امام صادق (ع) فرمود: سفر را با دادن صدقه و یا با خواندن آیت الکرسی آغاز کنید. کسی که در سفر هر شب آیه الکرسی را بخواند هم خودش در سلامت باشد و هم چیزهایی که همراه اوست.

    حاجت

    اگر برای کسی کار مهمی پیش آمده باشد و بخواهد که زود انجام شود و به صحرایی رود که در آنجا کسی نباشد و خطی دور خود بکشد و رو به قبله با تواضع بنشیند و ۷۰ بار آیه الکرسی را بخواند . بدون شک در آن روز حاجات او بر آورده شود . این کار تجربه شده است و شکی در آن نیست.

    رسول اکرم (ص) فرمودند: هرگاه برای حاجتت از خانه ی خود بیرون آمدی آیه الکرسی را بخوان که حاجتت به خواست خدا برآورده گردد.
    امام علی (ع) فرمودند: هرگاه یکی از شما اراده حاجتی کند پس صبح روز پنج شنبه در طلب آن بیرون رود و در وقت بیرون رفتن آخر سوره آْ عمران ( آیه ۱۹۰تا آخر) و آیه الکرسی و سوره قدر و حمد را بخواند ، زیرا که در خواندن این ها حوائج دنیا و آخرت برآورده می شود.
    در روایت آمده است هر کس آیت الکرسی را در وقت غروب بخواند حاجتش برآورده گردد.

    انتشار : ۴ مرداد ۱۳۹۹

    جزئیات عرضه اولیه چهارشنبه اعلام شد / برای خرید «آبادا» چقدر نقدینگی نیاز است؟


    انتشار : ۳۱ تیر ۱۳۹۹

    فضائل و اعمال شب و روز دحوالارض


    حوزه/ دحوالارض به روز ۲۵ ذی القعده اطلاق می شود . در چنین روزی خداوند زمین را از زیر کعبه گسترش داد. در این روز روزه و غسل مستحب است و مخصوصا روزه که ثوابش معادل ثواب شصت سال عبادت است.

    به گزارش خبرگزاری «حوزه»، ۲۵ ذی القعده، روز دحوالارض است. آنچه در ذیل می خوانید بخشی از اعمال و فضائل این روز شریف است.

    * چیستی دحوالارض و اعمال این روز

    بیست و پنجم ذی القعده روزی است که دحوالارض اتفاق افتاد ه و به همین خاطر این روز و شبش از ایام و لیالی شریفه است که خداوند رحمت خود را در این روز و شب شامل حال بندگانش می کند و بر اساس روایات اسلامی به قیام و عبادت در آن اجر و ثواب فراوانی تعلق می گیرد. و روز دحوالارض یکی از روزهایی است که در تمام سال به فضیلت روزه ممتاز است.

    "دحو" از لحاظ لغوی به معنای، بسط دادن و گستراندن است. [۱] و دحو الارض یعنی گستراندن زمین و کشیدن زمین، و نیز به چیزی که گسترده و همچنین کشیده شود (دحو الشیء) گفته می شود. یعنی گسترده شد. [۲]

    آیه قرآن که می فرماید: و الارض بعد ذلک دحها [۳] اشاره به این معنی دارد.

    یعنی «و زمین را بعد از آن (برای انتفاع بشر و سایر مخلوقات) بگسترانید».

    و اینکه در دعای علی ـ علیه السلام ـ وارد شده است! اللّهم داحی المدحوات، یعنی بسط دهنده و گستراننده زمین و وسعت دهنده. [۴] اشاره به این معنا دارد که خداوند زمین را از کعبه و محل آن گستراند و روز دحوالارض که به روز ۲۵ ذی القعده گفته می شود، اشاره به این است که در چنین روزی خداوند بعد از اینکه مکان کعبه را ظاهر و آشکار کرد شروع به گستراندن زمین از این نقطه کرد و به همین خاطر، دحوالارض گفته می شود یعنی روز گستراندن و بسط دادن به زمین، در احادیث و روایات و متون اسلامی به این مسئله اشاره شده است. چنان چه شیخ طوسی می گوید:

    دحوالارض به روز ۲۵ ذی القعده اطلاق می شود که در چنین روزی خداوند زمین را از زیر کعبه گسترش داد. [۵] و در چنین روزی روزه و غسل مستحب است و مخصوصا روزه که ثوابش معادل ثواب شصت سال عبادت است.

    در روایتی از امام رضا ـ علیه السلام ـ نقل شده است که روز ۲۵ ذی القعده همان روز دحوالارض که در چنین روزی خداوند زمین را از نقطه کعبه وسعت داد و نیز در چنین روزی حضرت ابراهیم و حضرت عیسی ـ علیهما السلام ـ متولد شدند. [۶] البته این تاریخ مطابق با تاریخ قمری است و با تاریخ میلادی منافات ندارد.

    بر اساس آیه ۹۶ سوره آل عمران که می فرماید: إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِی بِبَکةَ مُبَارَکا وَ هُدًی لِّلْعَالَمِینَ [۷]

    اول خانه ای که برای مکان عبادت خلق بنا شد همان خانه کعبه است که در آن برکت و هدایت خلایق است.

    بین مفسران و دانشمندان در نحوه گستراندن زمین اقوال مختلفی وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می شود.

    ۱. برخی می گویند که زمین در ابتدا زیر آب غرق بود، تدریجا آبها در گودال های زمین قرار گرفت و خشکی ها سر برآورد و گسترده شد و اول نقطه ای که سر بر آورد محل کعبه بود و از آن تعبیر به دحوالارض می شود. [۸]

    ۲. و نیز گفته شده در آغاز زمین به صورت پستی ها و بلندی های تند و غیر قابل سکونت بود و باران های سیلابی به صورت مدام می بارید. ارتفاعات زمین را می شست و در دره ها جمع می کرد و تدریجا زمین های مسطح و قابل استفاده برای زندگی انسان و کشت و زرع به وجود آمد. [۹]

    ۳. از امام محمد باقر ـ علیه السلام ـ نیز قول سومی نقل شده است که فرمودند: خدای متعال وقتی می خواست زمین را خلق کند، بادها را فرمان داد تا به شکم آب بزنند و آب را به موج در آورند، آبها در اثر طوفان کف کرده، همه کفها یک جا جمع شد، که همان محل فعلی کعبه به وجود آمد. آنگاه آن را به صورت کوهی از کف درآورده، زمین را از زیر (دامنه) آن کوه بگسترانید و آیه «ان اول بیت وضع للناس للذی ببکة مبارکا و هدی للعالمین» سخن از همین مطالب دارد. [۱۰] پس اولین بقعه ای که خدا از زمین خلق کرده کعبه بود و سایر نقاط از ناحیه کعبه گسترانیده شدند و به این امر دحو الارض گفته می شود.

    پس خداوند در خلقت زمین ابتدا موضع و محل کعبه را خلق کرد که آن محاذی بیت المعمور در عرش الهی است و ملائکه در آسمان به سان انسان ها در روی زمین دور آن طواف می کنند و بعد از خلق محل کعبه زمین از نقطه کعبه وسعت یافت و گسترانیده شد. [۱۱]

    در روایتی از امام صادق ـ علیه السلام ـ نقل شده است که حضرت فرمودند: ۲۵ ذی القعده خداوند محل بیت را وضع (خلق) کرد و آن اولین رحمتی بود که خداوند بر روی زمین ایجاد کرد. [۱۲] همان طور که قبلا ذکر شده در این زمینه روایات فراوانی از سوی معصومین ـ علیهم السلام ـ نقل شده است که غالبا به موارد ذکر شده اشاره دارند.

    بنابراین، دحو به معنای بسط دادن و گستراندن است و دحوالارض نیز به معنای گستراندن زمین است و علت نامگذاری این است که چون خداوند بعد از خلق محل کعبه از آنجا شروع به گستراندن زمین و قابل سکونت قرار دادن زمین نمود. و این امر در روزی مثل ۲۵ ذی القعده اتفاق افتاد که به خاطر عظمت چنین روزی، روزه و غسل آن سفارش شده است.

     

    اعمال شب و روز دحوالارض

    روزه :

    روز دحوالارض از چهار روزی است که در تمام سال به فضیلت روزه گرفتن، ممتاز است و در روایتی آمده است که روزه ‌اش مثل روزه هفتاد سال است؛ و در روایت دیگر کفاره هفتاد سال است و هر که این روز را روزه بدارد و شبش را به عبادت بسر آورد از برای او عبادت صد سال نوشته شود؛ و هر چه در میان آسمان و زمین وجود دارد برای کسی که در این روز روزه‌دار باشد استغفار می‌کنند. و این روزی است که رحمت خدا در آن منتشر گردیده و از برای عبادت و اجتماع به ذکر خدا در این روز اجر بسیاری است و از برای این روز به غیر از روزه و عبادت و ذکر خدا و غسل دو عمل وارد است.

    نماز :

    خواندن نمازی که در کتب شیعه روایت شده. و آن دو رکعت است در وقت چاشت(نیمه اول روز) در هر رکعت بعد از حمد پنج مرتبه سوره والشمس بخواند و بعد از سلام نماز بخواند لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلا بِاللَّهِ الْعَلِی الْعَظِیمِ پس دعا کند و بخواند یا مُقِیلَ الْعَثَرَاتِ أَقِلْنِی عَثْرَتِی یا مُجِیبَ الدَّعَوَاتِ أَجِبْ دَعْوَتِی یا سَامِعَ الْأَصْوَاتِ اسْمَعْ صَوْتِی وَ ارْحَمْنِی وَ تَجَاوَزْ عَنْ سَیئَاتِی وَ مَا عِنْدِی یا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِکْرَامِ.

    دعا :

    خواندن این دعا است که شیخ در مصباح فرموده مستحب است خواندن آن:

    اللَّهُمَّ دَاحِی الْکَعْبَةِ وَ فَالِقَ الْحَبَّةِ وَ صَارِفَ اللَّزْبَةِ وَ کَاشِفَ کُلِّ کُرْبَةٍ أَسْأَلُکَ فِی هَذَا الْیوْمِ مِنْ أَیامِکَ الَّتِی أَعْظَمْتَ حَقَّهَا وَ أَقْدَمْتَ سَبْقَهَا وَ جَعَلْتَهَا عِنْدَ الْمُؤْمِنِینَ وَدِیعَةً وَ إِلَیکَ ذَرِیعَةً وَ بِرَحْمَتِکَ الْوَسِیعَةِ أَنْ تُصَلِّی عَلَی مُحَمَّدٍ عَبْدِکَ الْمُنْتَجَبِ فِی الْمِیثَاقِ الْقَرِیبِ یوْمَ التَّلاقِ فَاتِقِ کُلِّ رَتْقٍ وَ دَاعٍ إِلَی کُلِّ حَقٍّ وَ عَلَی أَهْلِ بَیتِهِ الْأَطْهَارِ الْهُدَاةِ الْمَنَارِ دَعَائِمِ الْجَبَّارِ وَ وُلاةِ الْجَنَّةِ وَ النَّارِ وَ أَعْطِنَا فِی یوْمِنَا هَذَا مِنْ عَطَائِکَ الْمَخْزُونِ غَیرَ مَقْطُوعٍ وَ لا مَمْنُوعٍ [مَمْنُونٍ] تَجْمَعُ لَنَا بِهِ التَّوْبَةَ وَ حُسْنَ الْأَوْبَةِ یا خَیرَ مَدْعُوٍّ وَ أَکْرَمَ مَرْجُوٍّ یا کَفِی یا وَفِی یا مَنْ لُطْفُهُ خَفِی الْطُفْ لِی بِلُطْفِکَ وَ أَسْعِدْنِی بِعَفْوِکَ وَ أَیدْنِی بِنَصْرِکَ وَ لا تُنْسِنِی کَرِیمَ ذِکْرِکَ بِوُلاةِ أَمْرِکَ وَ حَفَظَةِ سِرِّکَ وَ احْفَظْنِی مِنْ شَوَائِبِ الدَّهْرِ إِلَی یوْمِ الْحَشْرِ وَ النَّشْرِ وَ أَشْهِدْنِی أَوْلِیاءَکَ عِنْدَ خُرُوجِ نَفْسِی وَ حُلُولِ رَمْسِی وَ انْقِطَاعِ عَمَلِی وَ انْقِضَاءِ أَجَلِی اللَّهُمَّ وَ اذْکُرْنِی عَلَی طُولِ الْبِلَی إِذَا حَلَلْتُ بَینَ أَطْبَاقِ الثَّرَی وَ نَسِینِی النَّاسُونَ مِنَ الْوَرَی وَ أَحْلِلْنِی دَارَ الْمُقَامَةِ وَ بَوِّئْنِی مَنْزِلَ الْکَرَامَةِ وَ اجْعَلْنِی مِنْ مُرَافِقِی أَوْلِیائِکَ وَ أَهْلِ اجْتِبَائِکَ وَ اصْطِفَائِکَ وَ بَارِکْ لِی فِی لِقَائِکَ وَ ارْزُقْنِی حُسْنَ الْعَمَلِ قَبْلَ حُلُولِ الْأَجَلِ بَرِیئا مِنَ الزَّلَلِ وَ سُوءِ الْخَطَلِ اللَّهُمَّ وَ أَوْرِدْنِی حَوْضَ نَبِیکَ مُحَمَّدٍ صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ اسْقِنِی مِنْهُ مَشْرَبا رَوِیا سَائِغا هَنِیئا لا أَظْمَأُ بَعْدَهُ وَ لا أُحَلَّأُ وِرْدَهُ وَ لا عَنْهُ أُذَادُ وَ اجْعَلْهُ لِی خَیرَ زَادٍ وَ أَوْفَی مِیعَادٍ یوْمَ یقُومُ الْأَشْهَادُ اللَّهُمَّ وَ الْعَنْ جَبَابِرَةَ الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ وَ بِحُقُوقِ [لِحُقُوقِ] أَوْلِیائِکَ الْمُسْتَأْثِرِینَ اللَّهُمَّ وَ اقْصِمْ دَعَائِمَهُمْ وَ أَهْلِکْ أَشْیاعَهُمْ وَ عَامِلَهُمْ وَ عَجِّلْ مَهَالِکَهُمْ وَ اسْلُبْهُمْ مَمَالِکَهُمْ وَ ضَیقْ عَلَیهِمْ مَسَالِکَهُمْ وَ الْعَنْ مُسَاهِمَهُمْ وَ مُشَارِکَهُمْ اللَّهُمَّ وَ عَجِّلْ فَرَجَ أَوْلِیائِکَ وَ ارْدُدْ عَلَیهِمْ مَظَالِمَهُمْ وَ أَظْهِرْ بِالْحَقِّ قَائِمَهُمْ وَ اجْعَلْهُ لِدِینِکَ مُنْتَصِرا وَ بِأَمْرِکَ فِی أَعْدَائِکَ مُؤْتَمِرا اللَّهُمَّ احْفُفْهُ بِمَلائِکَةِ النَّصْرِ وَ بِمَا أَلْقَیتَ إِلَیهِ مِنَ الْأَمْرِ فِی لَیلَةِ الْقَدْرِ مُنْتَقِما لَکَ حَتَّی تَرْضَی وَ یعُودَ دِینُکَ بِهِ وَ عَلَی یدَیهِ جَدِیدا غَضّا وَ یمْحَضَ الْحَقَّ مَحْضا وَ یرْفِضَ الْبَاطِلَ رَفْضا اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَیهِ وَ عَلَی جَمِیعِ آبَائِهِ وَ اجْعَلْنَا مِنْ صَحْبِهِ وَ أُسْرَتِهِ وَ ابْعَثْنَا فِی کَرَّتِهِ حَتَّی نَکُونَ فِی زَمَانِهِ مِنْ أَعْوَانِهِ اللَّهُمَّ أَدْرِکْ بِنَا قِیامَهُ وَ أَشْهِدْنَا أَیامَهُ وَ صَلِّ عَلَیهِ [عَلَی مُحَمَّدٍ] وَ ارْدُدْ إِلَینَا سَلامَهُ وَ السَّلامُ عَلَیهِ [عَلَیهِمْ] وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ

     

    معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:

    ۱ـ ترجمه تفسیر المیزان، ج ۳، آیت الله محمد باقر موسوی همدانی

    ۲ـ صحبای حج، آیت الله جوادی آملی

    ۳ـ مفاتیح الجنان، شیخ عباس قمی

     

    پی نوشت ها:

    [۱]. زبیدی، محمد مرتضی، تاج العروس، بیروت: مکتبة الحیاة، (بی تا)، ج۲، ص۳۰۴

    [۲]. طریحی، فخرالدین، مجمع البحرین، نشر ثقافة اسلامی، ۱۴۰۸ق، ج۲، ص۱۴

    [۳]. نازعات / ۳۰

    [۴]. ابن منظور، لسان العرب، نشر ادب الحوزه، ۱۴۰۵ق، ج۱۴، ص۲۵۱ و نهج البلاغه، خطبه ۷۲

    [۵]. شیخ طوسی، مبسوط، تهران، حیدری، (بی تا)، ج۱، ص۲۸۲

    [۶]. عاملی، سید محمد، مدارک الاحکام، قم، مهر، ۱۴۱۰ق، ج۶، ص۲۶۵

    [۷]. آل عمران / ۹۶

    [۸]. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، تهران، دارالکتب الاسلامی، ۱۳۷۱ش، ج۲۷، ص۴۳

    [۹]. همان، ج۲۷، ص۴۳

    [۱۰]. طریحی، همان، ج۲، ص۱۵

    [۱۱]. خوانساری، محقق، مشارق الشموس، قم، آل البیت، (بی تا)، ج۲، ص ۴۵۵

    [۱۲]. همان

    فضائل و اعمال شب و روز دحوالارض
    انتشار : ۲۷ تیر ۱۳۹۹

    برچسب های مهم

    جزئیات عرضه اولیه شرکت زر ماکارون در چهارشنبه / «غزر» چقدر نقدینگی می‌خواهد؟


     

    انتشار : ۲۴ تیر ۱۳۹۹

    عرضه اولیه این هفته چیست؟ / عرضه اولیه «رافزا»؛ هر نفر نهایتا ۵۰ هزار تومان!


    انتشار : ۲۲ تیر ۱۳۹۹

    همسایه ابدی سردار؛ شهید یوسف‌ الهی که بود؟/ حاج قاسم گفت: مرا کنار او به خاک بسپارید


    همسایه ابدی سردار؛ شهید یوسف‌ الهی که بود؟/ حاج قاسم گفت: مرا کنار او به خاک بسپارید

    شهید یوسف‌الهی که بود که سردار شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: دوست دارم تا مرا در پس از مرگ در کنار او به خاک بسپارید.

    به گزارش تسنیم، محمد حسین یوسف‌الهی سال ۱۳۴۰ در شهر «کرمان» متولد شد، پدرش فرهنگی بود و در آموزش و پرورش خدمت می‌کرد. محیط خانواده کاملا مذهبی بود و همه فرزندان از کودکی با حضور در مساجد و جلسات مذهبی با اسلام و قرآن آشنا می شدند.

    علاقه زیاد و ارتباط عمیق محمد حسین با نهج البلاغه نیز ریشه در همین دوران دارد. در روزهای انقلاب محمد حسین دبیرستانی بود و حضوری فعال داشت و یکی از عاملان حرکت‌های دانش آموزان در شهر کرمان بود.

    آغاز جنگ عراق علیه ایران در لشکر ۴۱ ثارالله واحد اطلاعات و عملیات به فعالیت خود ادامه داد و بعدها به عنوان جانشین فرمانده این واحد انتخاب شد. در طول جنگ پنج مرتبه به سختی مجروح شد و بالاخره آخرین بار در عملیات والفجر هشت به دلیل مصدومیت حاصل از بمبهای شیمیایی در بیست و هفتم بهمن ماه سال ۱۳۶۴ در بیمارستان لبافی نژاد تهران به شهادت رسید.

    شهید «محمّد حسین یوسف‌الهی» عارفی است که در در واحد اطلاعات عملیات لشکر ۴۱ ثارالله، مراتب کمال الی الله را طی کرد و کمتر رزمنده ای است که روزگاری چند با محمد حسین زیسته باشد اما خاطره ای از سلوک معنوی و کرامات او نداشته باشد.

    محمد حسین، مصداق سالکان و عارفانی است که به فرموده حضرت روح الله رحمت الله علیه، یک شبه ره صد ساله را پیمودند و چشم تمام پیران و کهنسالان طریق عرفان را حسرت زده قطره ای از دریای بی انتهای خود کردند.

    در کتاب نسل سوخته رازهایی از این شهید و همسایه ابدی حاج قاسم سلیمانی نوشته شده است که مروری بر آنها می کنیم

    *** به من گفته بود در کنار اروند بمان و جذر و مدّ آب را که روی میله ثبت می شود بنویس. بعد هم خودش برای مأموریّت دیگری حرکت کرد. نیمه های شب خوابم برد. آن هم فقط ۲۵ دقیقه. بعدا برای این فاصله زمانی، از پیش خودم عددهایی را نوشتم. وقتی حسین و دوستش برگشتند، بی مقدمه به من خیره شد و گفت: تو شهید نمی شوی.

    با تعجّب به او نگاه کردم! مکثی کرد و گفت: چرا آن ۲۵ دقیقه را از پیش خودت نوشتی؟ اگر می نوشتی که خوابم برد، بهتر از دروغ نوشتن بود.در آن شب و در آن جا هیچ کس جز خدا همراه من نبود!

    *** با مجروح شدن پسرم محمدحسین برای ملاقاتش به بیمارستان رفته بودم نمی دانستم در کدام اتاق هست. در حال عبور از سالن بودم که یک دفعه صدایم کرد: مادر! بیا اینجا.

    وارد اتاق شدم. خودش بود؛ محمد حسین من! امّا به خاطر مجروح شدن هر دو چشمش بسته بود! بعد از کمی صحبت گفتم: مادر! چه طور مرا دیدی؟! مگر چشمانت ...

    اما هر چه اصرار کردم، بحث را عوض کرد ...

    *** پنجمین بار که مجروح و شیمیایی شد سال ۶۲ بود. او را به بیمارستان شهید لبّافی نژاد تهران آوردند. من و برادر دیگرم با اتوبوس راهی تهران شدیم. ساعت ۱۰ شب به بیمارستان رسیدیم. با اصرار وارد ساختمان بیمارستان شدیم. نمی‌دانستیم کجا برویم. جوانی جلو آمد و گفت: شما برادران محمد حسین یوسف‌الهی هستید؟ با تعجب گفتیم: بله!

    جوان ادامه داد: حسین گفت: برادران من الان وارد بیمارستان شدند. برو آنها را بیاور اینجا!. وارد اتاق که شدیم، دیدیم بدن حسین سوخته ولی می تواند صحبت کند.

    اوّلین سؤال ما این بود: از کجا دانستی که ما آمدیم؟

    لبخندی زد و گفت: چیزی نپرسید؛ من از همان لحظه که از کرمان راه افتادید، شما را می دیدم!

    محمّد حسین حتی رنگ ماشین و ساعت حرکت و ... را گفت!

    *** دو تا از بچّه های واحد شناسایی از ما جدا شدند. آنها با لباس غواصی در آب‌ها جلو رفتند. هر چه معطل شدیم باز نگشتند. به ناچار قبل از روشن شدن هوا به مقر بر گشتیم. محمد حسین که مسوول اطّلاعات لشکر ثارالله بود، موضوع را با برادر حاج قاسم سلیمانی ـ فرمانده لشکر در میان گذاشت.

    حاج قاسم گفت: باید به قرارگاه خبر بدهم. اگر اسیر شده باشند، حتماً دشمن از عملیات ما با خبر می شود. اما حسین گفت: تا فردا صبر کنید. من امشب تکلیف این دو نفر را مشخص می کنم.

    صبح روز بعد حسین را دیدم. خوشحال بود. گفتم: چه شد؟ به قرارگاه خبر دادید؟

    گفت: نه. پرسیدم: چرا؟!

    مکثی کرد و گفت: دیشب هر دوی آنها را دیدم. هم اکبر موسایی پور هم حسین صادقی را.

    با خوش حالی گفتم: الان کجا هستند؟

    گفت: در خواب آنها را دیدم. اکبر جلو بود و حسین پشت سرش. چهره اکبر نور بود! خیلی نورانی بود. می دانی چرا؟ اکبر اگر درون آب هم بود، نماز شبش ترک نمی شد. در ثانی اکبر نامزد داشت. او تکلیفش را که نصف دینش بود انجام داده بود، اما صادقی مجرد بود.

    اکبر در خواب گفت که ناراحت نباشید؛ عراقی ها ما را نگرفته اند، ما بر می گردیم.»

    پرسیدم: چه طور؟!

    گفت: شهید شده اند. جنازه های شان را امشب آب می آورد لب ساحل.

    من به حرف حسین مطمئن بودم. شب نزدیک ساحل ماندم. آخر شب نگهبان ساحل از کمی جلوتر تماس گرفت و گفت: یک چیزی روی آب پیداست.

    وقتی رفتم، دیدم پیکر شهید صادقی به کنار ساحل آمده! بعد هم پیکر اکبر پیدا شد!

    *** زمستان ۶۴ بود. با بچه های واحد اطّلاعات در سنگر بودیم. حسین وارد شد و بعد از کلی خنده و شوخی گفت: در این عملیات یک راکت شیمیایی به سنگر شما اصابت می کند.

    بعد با دست اشاره کرد و گفت: شما چند نفر شهید می شوید. من هم شیمیایی می شوم.

    حسین به همه اشاره کرد به جز من!

    چند روز بعد تمام شهودهای حسین، در عملیات والفجر ۸ محقّق شد!

    لینک کوتاه: asriran.com/002y1h

    شهید یوسف‌ الهی

    انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۸

    شهادت سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی


    شهادت سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی

    نتیجه تصویری برای حاج قاسم سلیمانی

    انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۸

    لیست رشته های مصوب صنایع دستی


    لیست رشته های مصوب صنایع دستی

     

    نام گروه

    نام رشته
    (برحسب تکنیک)

    نام زیر مجموعه های رشته

    کد زیر رشته

    کد رشته

    کد گروه

    1

    نساجی سنتی 

    پارچه های تارنما

     

    00

    01

    01

    اُجاق قَراقی بافی

    01

    01

    01

    جاجیم بافی

    02

    01

    01

    ساچیم بافی

    03

    01

    01

    2

    نساجی سنتی 

    پارچه های پودنما

     

    00

    02

    01

    ٱیی بافی )دولایهبافی (

    01

    02

    01

    تاچه بافی

    02

    02

    01

    چرخ بافی

    03

    02

    01

    حمام سری(جاجیمچه (

    04

    02

    01

    شیشه درمه بافی

    05

    02

    01

    گلیچ بافی

    06

    02

    01

    متکازین

    07

    02

    01

    3

    نساجی سنتی 

    احرامی بافی )سجادهبافی)

     

     

    00

    03

    01

    یزدی بافی

    01

    03

    01

    حرَمی بافی لرستان

    02

    03

    01

    4

    نساجی سنتی 

    پارچه های سنتی

     

    00

    04

    01

    اُرمک بافی

    01

    04

    01

    ابریشم بافی

    02

    04

    01

    ایزار

    03

    04

    01

    برََک بافی

    04

    04

    01

    باشلُق بافی

    05

    04

    01

    پرده بافی(تیجیر پوشیه)

    06

    04

    01

    پریواربافی

    07

    04

    01

    پوپشمین

    08

    04

    01

    ترمه بافی

    09

    04

    01

    جیم بافی

    10

    04

    01

    چپری بافی

    11

    04

    01

    چفیه بافی

    12

    04

    01

    چادرشب بافی

    13

    04

    01

    حوله بافی

    14

    04

    01

    دارایی بافی )ایکات)

    15

    04

    01

    زری بافی

    16

    04

    01

    سیاه چادربافی

    17

    04

    01

    شَمدبافی

    18

    04

    01

    شعربافی

    19

    04

    01

    شال ترمه بافی

    20

    04

    01

    عبا بافی

    21

    04

    01

    عریض بافی

    22

    04

    01

    فَرَت بافی(تُن بافی)

    23

    04

    01

    قَناویزبافی

    24

    04

    01

    کیسه بافی

    25

    04

    01

    کَرباس بافی

    26

    04

    01

    گَزی بافی(پی تاو)

    27

    04

    01

    لُنگ بافی

    28

    04

    01

    مرَس بافی

    29

    04

    01

    متقال بافی

    30

    04

    01

    ماشته بافی

    31

    04

    01

    مخمل بافی

    32

    04

    01

    مقنعه بافی

    33

    04

    01

    موج بافی

    34

    04

    01

    5

    نساجی سنتی 

    پتوبافی

     

    00

    05

    01

    6

    نساجی سنتی 

    نواربافی

     

    00

    06

    01

    پن بافی

    01

    06

    01

    حضایه بافی

    02

    06

    01

    خُوس بافی

    03

    06

    01

    شَک بافی

    04

    06

    01

    کارت بافی

    05

    06

    01

    مداخله بافی

    06

    06

    01

    نواربافی علیآبادکتول

    07

    06

    01

    نیک بافی

    08

    06

    01

    وریس بافی

    09

    06

    01

    7

    بافته های داری و غیرداری

    قالی بافی (ترکی باف وفارسی باف) @

     

    00

    01

    02

    چنته بافی

    01

    01

    02

    خرسک بافی @

    02

    01

    02

    کولبارچه

    03

    01

    02

    گبه بافی @

    04

    01

    02

    گل برجسته @

    05

    01

    02

    نمکدان بافی

    06

    01

    02

    8

    بافته های داری و غیرداری

    گلیم بافی

     

    00

    02

    02

    پِلاس بافی

    01

    02

    02

    چنته بافی

    02

    02

    02

    دوره چین بافی(وارونه بافی )

    03

    02

    02

    رِند (سراندازبافی)

    04

    02

    02

    ژنده بافی

    05

    02

    02

    ساده )دورو (

    06

    02

    02

    سفره آردی

    07

    02

    02

    سفره کُردی

    08

    02

    02

    سوزنی

    09

    02

    02

    شیردنگ بافی

    10

    02

    02

    شیریکی پیچ

    11

    02

    02

    گچمه بافی

    12

    02

    02

    گل برجسته

    13

    02

    02

    لی بافی

    14

    02

    02

    مسند

    15

    02

    02

    مفرش

    16

    02

    02

    ورنی

    17

    02

    02

    9

    بافته های داری و غیرداری

    خورجین بافی

     

    00

    03

    02

    حوربافی

    01

    03

    02

    10

    بافته های داری و غیرداری

    جل بافی( جل اسب)

     

     

    00

    04

    02

    11

     

    بافته های داری و غیرداری

    نمد

     

    00

    05

    02

    زیراندازنمدی

    01

    05

    02

    زیورآلا نمدی

    02

    05

    02

    کلاه مالی

    03

    05

    02

    12

    بافته های داری و غیرداری

    زیلوبافی

     

    00

    06

    02

    13

    پوشاک سنتی 

    لباسهای محلی

     

    00

    01

    03

    برقع سازی

    01

    01

    03

    بوزو (رانک وچوخه (

    02

    01

    03

    چوقا بافی(چوغابافی(

    03

    01

    03

    کلاغی

    04

    01

    03

    14

    پوشاک سنتی  

    پای پوشهای سنتی

     

    00

    02

    03

    تخت کشی گیوه(آجیده ، لته ایوچرمی (

    01

    02

    03

    چاروق دوزی

    02

    02

    03

    چموش دوزی

    03

    02

    03

    رویه گیوه بافی

    04

    02

    03

    کُلاش بافی ) کفیگیوه (

    05

    02

    03

    گیوه بافی

    06

    02

    03

    گیوه چینی

    07

    02

    03

    گیوه دوزی

    08

    02

    03

    15

    پوشاک سنتی 

    بافتنی های سنتی

     

    00

    03

    03

    زنگال بافی

    01

    03

    03

    عروسک بافی

    02

    03

    03

    قلاب بافی

    03

    03

    03

    16

    پوشاک سنتی - 3

    برقع سازی

     

    00

    04

    03

    17

    پوشاک سنتی - 3

    چوقا بافی (چوغابافی (

     

    00

    05

    03

    18

    چاپهای سنتی- 4

    قلمکار

     

    00

    01

    04

    چاپ مهری

    01

    01

    04

    نقاشی

    02

    01

    04

    19

    چاپهای سنتی- 4

    کلاقه ای یا باتیک

     

    00

    02

    04

    چاپ مهری 1

    01

    02

    04

    دندانی - گره خُورد

    02

    02

    04

    نقاشی

    03

    02

    04

    20

    سفال، سرامیک و کاشیسنتی - 5

    خرمهره سازی

     

    00

    01

    05

    21

    سفال، سرامیک و کاشیسنتی - 5

     

    سفال، سرامیک وکاشی سنتی - سفالگری دستی

     

    00

    02

    05

    سفال کَلپورگان

    01

    02

    05

    حجم سازی سنتی

    02

    02

    05

    سفال نقش برجسته

    03

    02

    05

    22

    سفال، سرامیک و کاشیسنتی - 5

    سفالگری چرخی

     

    00

    03

    05

    جهله سازی

    01

    03

    05

    سفال لالجین همدان

    02

    03

    05

    23

    سفال، سرامیک و کاشیسنتی - 5

    سفال لعاب دار

     

    00

    04

    05

    سفال مینایی

    01

    04

    05

    نقاشی رو لعابی

    02

    04

    05

    نقاشی روی سفال

    03

    04

    05

    نقاشی زیرلعابی

    04

    04

    05

    24

    سفال، سرامیک و کاشیسنتی - 5

    کاشی سازی سنتی -نقاشی

     

    00

    05

    05

    کاشی زرین فام

    01

    05

    05

    کاشی مینایی

    02

    05

    05

    کاشی هفت رنگ

    03

    05

    05

    25

    سفال، سرامیک و کاشیسنتی - 5

    کاشی سازی سنتی -تراش

     

    00

    06

    05

    کاشی مشبک

    01

    06

    05

    کاشی معقَلی(بنایی (

    02

    06

    05

    کاشی معرق

    03

    06

    05

    26

    صنایع دستی چرمی - 6

    سراجی سنتی(مصنوعات چرمی (

     

    00

    01

    06

    جلدسازی چرمیسنتی

    01

    01

    06

    زین سازی

    02

    01

    06

    27

    صنایع دستی چرمی - 6

    سوخت روی چرم

     

    00

    02

    06

    28

    صنایع دستی چرمی - 6

    معرق چرم

     

    00

    03

    06

    29

    صنایع دستی چرمی - 6

    نقاشی روی چرم

     

    00

    04

    06

    30

    صنایع دستی چرمی - 6

    نَقش اندازی ضَربی رویچرم

     

    00

    05

    06

    31

    هنرهای دستی وابسته بهمعماری - 7

    تزئینات بنا

     

    00

    01

    07

    آهک بری

    01

    01

    07

    آیینه کاری

    02

    01

    07

    ساروج بری

    03

    01

    07

    گل بری

    04

    01

    07

    گچ بری سنتی

    05

    01

    07

    لایه چینی

    06

    01

    07

    32

    هنرهای دستی وابسته بهمعماری - 7

    مقرنس کاری

     

    00

    02

    07

    رسمی بندی

    01

    02

    07

    کاربندی

    02

    02

    07

    یزدی بندی

    03

    02

    07

    33

    هنرهای دستی وابسته بهمعماری - 7

    آجرکاری

     

    00

    03

    07

    34

    صنایع دستی فلزی - 8

    چلنگری ) آهنگری سنتی(

     

    00

    01

    08

    افزارفلزی ) چاقو،قندشکن ،داس و ...)

    01

    01

    08

    زمودگری

    02

    01

    08

    زِره بافی

    03

    01

    08

    گرگوربافی

    04

    01

    08

    35

    صنایع دستی فلزی - 8

    حکاکی روی فلز

     

    00

    01

    08

    36

    صنایع دستی فلزی - 8

    دواتگری

     

    00

    03

    08

    مس چکشی

    01

    03

    08

    ورشوسازی

    02

    03

    08

    37

    صنایع دستی فلزی-8

    زیور آلات سنتی

     

    00

    04

    08

    38

    صنایع دستی فلزی-8

    قفل سازی

     

    00

    05

    08

    39

    صنایع دستی فلزی-8

    قلمزنی

     

    00

    06

    08

    جنده کاری )برجستهکاری (

    01

    06

    08

    40

    صنایع دستی فلزی-8

    کوفته گری (طلاکوبیروی فولاد و ... )

     

    00

    07

    08

    41

    صنایع دستی فلزی-8

    مشبک فلز

     

    00

    08

    08

    42

    صنایع دستی فلزی-8

    ملیله سازی )منیله کاری(

     

    00

    09

    08

    43

    صنایع دستی فلزی-8

    مینا کاری

     

    00

    10

    08

    مینای خانه بندی

    01

    10

    08

    مینای مرصع

    02

    10

    08

    مینای مشبک

    03

    10

    08

    مینای نقاشی

    04

    10

    08

    44

    صنایع دستی فلزی-8

    اَحجام فلزی سنتی

     

    00

    11

    08

    ضریح سازی

    01

    11

    08

    علامت سازی )علَمسازی)

    02

    11

    08

    45

    صنایع دستی چوبیوحصیری -9

    بامبوبافی

     

    00

    01

    09

    46

    صنایع دستی چوبیوحصیری-9

    قَواره بری

     

    00

    02

    09

    47

    صنایع دستی چوبیوحصیری-9

    پیکرتراشی

     

    00

    03

    09

    48

    صنایع دستی چوبیوحصیری-9

    حصیربافی

     

    00

    04

    09

    آلاچیق سازی

    01

    04

    09

    اَرغوان بافی

    02

    04

    09

    بادبزن بمپور

    03

    04

    09

    بوریا بافی

    04

    04

    09

    تَرکه بافی

    05

    04

    09

    چم بافی

    06

    04

    09

    چیق بافی

    07

    04

    09

    سبدبافی

    08

    04

    09

    سواس بافی

    09

    04

    09

    سیس بافی

    10

    04

    09

    کوب بافی

    11

    04

    09

    کَپو بافی

    12

    04

    09

    گالی بافی

    13

    04

    09

    مرواربافی

    14

    04

    09

    49

    صنایع دستی چوبیوحصیری-9

    خاتم سازی

     

    00

    05

    09

    50

    صنایع دستی چوبیوحصیری-9

    خَراطی

     

    00

    06

    09

    51

    صنایع دستی چوبیوحصیری-9

    ساخت سازهای سنتی

     

    00

    07

    09

    سازهای سنتیایران

    01

    07

    09

    سازهای آرشه ای )کمانی (

    02

    07

    09

    سازهای بادی

    03

    07

    09

    سازهای زهی

    04

    07

    09

    سازهای کوبه ای

    05

    07

    09

    52

    صنایع دستی چوبیوحصیری-9

    سوخت

     

    00

    08

    09

    محرق چوب

    01

    08

    09

    محرق نی

    02

    08

    09

    53

    صنایع دستی چوبیوحصیری-9

    احجام چوبی سنتی

     

    00

    09

    09

    54

     

    صنایع دستی چوبیوحصیری-9

    کنده کاری روی چوب

     

    00

    10

    09

    کَدوی منقوش

    01

    10

    09

    لاک تراشی

    02

    10

    09

    55

    صنایع دستی چوبیوحصیری-9

    گره چینی

     

    00

    11

    09

    56

    صنایع دستی چوبیوحصیری-9

    اُرسی سازی

     

    00

    12

    09

    57

    صنایع دستی چوبیوحصیری-9

    جوک کاری

     

    00

    13

    09

    58

    صنایع دستی چوبیوحصیری-9

    مشبک چوب

     

    00

    14

    09

    59

     

    صنایع دستی چوبیوحصیری-9

    معرق چوب

     

    00

    15

    09

    معرق پلان

    01

    15

    09

    معرق حجم

    02

    15

    09

    معرق سطح بندی

    03

    15

    09

    معرق نقش بندی

    04

    15

    09

    60

    صنایع دستی چوبیوحصیری-9

    معرق منبت

     

    00

    16

    09

    61

    صنایع دستی چوبیوحصیری-9

     

     

    منبت چوب

     

    00

    17

    09

    منبت چاقویی

    01

    17

    09

    62

    صنایع دستی چوبیوحصیری-9

    نازک کاری

     

    00

    18

    09

    مجرِی سازی

    01

    18

    09

    63

    صنایع

    انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۴

    شهداد مهمترين مقصد گردشگران اوپايي است


    مدير كل ميراث فرهنگي استان كرمان:

    شهداد مهمترين مقصد گردشگران اوپايي است

    شهداد مهمترين مقصد گردشگران اوپايي است
    مدير كل ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري استان كرمان گفت: شهداد يكي از مقاصد مهم گردشگران خارجي بخصوص گردشگران اروپايي است.

    به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان "محمود وفايي " با اعلام خبر فوق افزود: بيابان لوت و كلوت هاي شهداد از عجايب طبيعت و شهداد به خاطر كلوت هايش مهمترين مقصد گردشگران اروپايي است.
    وي با اشاره به برگزاري اولين مارتن بين المللي شهداد و همچنين ثبت جهاني بيابان لوت كه قرار است در اوايل سال 95 اتفاق بيفتد ، خاطرنشان كرد: اقتصاد مردم پس از اين دو رويداد و به واسطه كلوت ها متحول خواهد شد.
    وفايي با بيان اينكه شهداد ديگر نياز به معرفي جهت جذب گردشگر ندارد ، افزود: بايد جهت مديريت گردشگران برنامه ريزي كرد تا طبيعت بكر كلوت ها حفظ شود و تخريب صورت نگيرد.
    وي همچنين با اشاره به روند رو به رشد گردشگران خارجي در دولت تدبير و اميد ، افزود: تمام تلاش ما براي اين است تا بتوانيم به جايگاه اصلي در حوزه گردشگري دست يابيم و پتانسيل هاي گردشگري استان را معرفي كنيم.
    مدير كل ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري استان كرمان در ادامه با اشاره به راه اندازي واحدهاي بوم گردي در بخش شهداد گفت: هيچ جاي كشور مانند شهداد در زمينه بوم گردي با اين حجم بالاي فعاليت مشاهده نشده است كه اين مسئله بسيار در جذب گردشگر تاثير گذار خواهد بود.
    وي در سفر يكروزه خود به شهداد از روند بازسازي قلعه رموك، كاروانسراي شفيع آباد، بازار تاريخي، خانه قديمي صادقي ها، كمپ كويري، دفتر نمايندگي ميراث و همچنين تعداد چهار واحد بوم گردي بازديد و در خصوص تخصيص اعتبار جهت اتمام پروژه هاي در دست اقدام در سال آينده قول مساعد داد.

    انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۴

    سواحل مکران زیباتر ازسواحل آنتالیا است


    عضو جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی:

    سواحل مکران زیباتر ازسواحل آنتالیا است

    سواحل مکران در استان سیستان و بلوچستان زیباتر از سواحل آنتالیا درترکیه است.

    به گزارش میراث آریا، ناخدا محمد سمیعی عضو جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی و مشاور ارشد مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ها درگفتگو با میراث آریا با اعلام این مطلب گفت:با توجه به امکاناتی که کشورما دارد و با توجه به پتانسیل های بالقوه ای که درکشور داریم ،می توانیم بهترین بهره برداری را درزمینه گردشگری انجام دهیم.

    وی ادامه داد:کشور ما دارای چهارفصل آب وهوایی است به طوریکه در اردبیل درجه حرارت منهای 18 درجه را داریم و در چابهار با گرمی بسیار زیادی روبرو هستیم.

    سمیعی بیان کرد : باتوجه به این امکانات ما می توانیم بهترین گردشگری در زمینه گردشگری دریایی را داشته باشیم.

    وی ادامه داد: با توجه به نگرانی های مقام معظم رهبری در زمینه آباد سازی سواحل مکران باید توجه بیشتری به گردشگری دریایی انجام دهیم واین گردشگری را توسعه دهیم، ما سواحلی زیباتر از سواحل نیس در فرانسه داریم ، سواحل آن سنگی است در حالی که ما درسواحل مکران شن نرم وسفید داریم.

    ناخدا سمیعی ادامه داد: وقتی کنار سواحل از چابهار به گواتر می روید آنجا سواحل زیبا است و دریای شفاف و روشن دارد.این سواحل بدون اغراق زیباترازسواحل کالیفرنیا و زیباتر از سواحل آنتالیا است.

    وی تصریح کرد: مکران دراستان سیستان وبلوچستان واقع شده است و این موضوع از جهت گردشگری مورد توجه قرار نگرفته است.

    انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۴


    مطالب تصادفی

    • پاور پوینت آموزشی شبکه برق و مصرف کننده های سه فاز
    • آموزش انتقال به استاندارد   ISO 9001:2015 در قالب پاورپوینت آموزشی
    • دستورالعمل اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه و فرمهای مرتبط
    • پاورپوینت آشنایی با ارزيابی بر اساس مدل  EFQM
    • پاور پوینت استاندارد ISO9001-2015 به زبان فارسی
    • فضائل و اعمال شب و روز دحوالارض
    • خانه و آشپزخانه
    • خانه و آشپزخانه
    • سرویس نقره

    فروشگاه فروشگاه فایل ها و پاور پوینت های آموزشی مدیریت، علوم و مهندسی ، صنایع دستی ابن سینا با ارائه محصولات متنوع در خدمت شما است.